Treceți la conținutul principal

Ascultă, zâmbește, fii de acord...

Felicitare făcută de Theona pentru Domnul Învățător*

Ieri a fost premierea la școală. În ciuda faptului că atmosfera a fost cam încordată din cauza părinților nemulțumiți (fie din cauză că nu le dă Domnu’ învățător mai multe teme la copii, fie din cauză că nu se fac serbări – în care să streseze copii vreo oră-două, de dragul părinților -, fie pentru că nu face nu știu câte activități și ieșiri cu copiii – în ciuda faptului că anul trecut a încercat să facă diverse lucruri, dar s-a lovit în mare parte de indiferența părinților). A fost frumos. Dar cel mai mult mi-a plăcut descrierea pe care i-a făcut-o Theonei (a făcut o mică descriere fiecărui copil care a primit diplomă).

Despre Theona a spus că este ”artista clasei”, că este ”cel mai fericit copil pe care l-a avut în toate generațiile de elevi”, că este săritoare să-și ajute colegii (de multe ori chiar înainte de a termina ce are ea de făcut – ceea ce nu e ok, din punctul meu de vedere), că este un copil creativ și plin de energie.
Pe diplomă calificativul a fost ”Rezultate excelente la învățătură” (la care mă așteptam de altfel), dar care nu valorează nici măcar jumătate din cât valorează faptul că este fericită!!!

Dedicația pe care i-a scris-o pe una dintre cărțile oferite este:
”Theona...
Ascultă, zâmbește, fii de acrod,
dar fă oricum ce voiai să faci de la bun început.
Vacanță plăcută!”

Iar asta ilustrează perfect de ce-mi place mie de Domnu’: pentru că îi pregătește pentru viață, pentru că îi învață din ceea ce este el (nu numai din cărți), pentru că îi inspiră și le insuflă valori, pentru că îi învață să le placă școala și învățătura prin povești și/ sau exemple haioase (Theona nu este singurul elev din clasă care de-abia așteaptă să meargă la școală și chiar mă întreabă dacă mai durează mult vacanța), pentru că încearcă să-i înțeleagă și să le descopere talentele, pentru că nu-i împovărează cu teme (mai ales că oricum există studii care demonstrează faptul că aportul temelor în procesul de învățare este de 10%-15%, ceea ce reprezintă un stres absolut inutil din punctul meu de vedere)  și nu-i stresează degeaba, ceea ce nouă, personal, ne oferă posibilitatea de a face o mulțime de activități extrașcolare, la care Theona merge cu mare drag! Și care, din punctul meu de vedere, contează la fel de mult (dacă nu cumva chiar mai mult) decât școala în dezvoltarea ei.

De exemplu, anul acesta Theona a mers la cursuri de pictură, grafică, șah, franceză, canto, orgă, din când în când am mai fost și la ateliere de creativitate, iar de curând merge la tenis de câmp. NICI UNA din aceste activități nu a făcut-o din obligație, ci din contră dacă ar fi fost după ea ar mai fi făcut și altele. – Dacă ar fi fost încărcată cu o mulțime de teme și n-ar mai fi avut timp nici să respire, cu siguranță nu ar mai fi avut chef de făcut nimic altceva.

Pentru că Domnu' nu-i împovărează cu teme, Theona are timp să se joace (și afară și în casă), să deseneze, să picteze, să citească și să facă orice altceva îi mai trece prin cap. (Pentru cei care se întreabă când are timp să facă toate astea, răspunsul este simplu: pentru că la TV dă drumul la ora 18:00, pe telefon stă foarte puțin, iar pe calculator deocamdată nu are ce căuta.)
În concluzie: are timp de toate!
Pentru că viața unui copil nu ar trebui să graviteze numai în jurul școlii, așa cum viața unui adult nu ar trebui să graviteze numai în jurul job-ului, cu care mulți aproape că se confundă.


Poate o să par o ciudată, dar eu prefer ca al meu copil să fie fericit și să se descopere pe sine, să descopere ce-i place si ce nu-i place, să aibă timp să se joace (cu tristețe am aflat acum vreo 3 ani că există copii care NU ȘTIU SĂ SE JOACE și, din păcate, multă lume nu conștientizează faptul că foarte multe lucruri copiii le învață prin joc, că au nevoie să descopere, să încerce, să-și consume energia, să-și ”aerisească” creierul; că viața unui copil nu se rezumă numai la Română și Matematică!!)

Pentru mine este mult mai important să știe ce vrea să facă în viață (încercând lucruri – DIVERSE – are posibilitatea să-și și dea seama), iar eu am toată încrederea că ea va afla acest lucru înainte să termine școala! (Sunt mulți adulți care nu știu ce vor să facă în viață nici la 40 de ani.) Aspect mult mai important decât să aibă 10 pe linie! Lucru care din păcate nu se învață în școală! Cum nu se învață nici inteligență emoțională, nici educație financiară sau dezvoltare personală!! Și mă întreb: până la urmă ce se învață la școală?!?!... Și, mai ales, de ce-i stresăm atâta pe copiii noștri?!...


Și, apropo... s-a descoperit că oamenii fericiți au mai mult succes și nu invers, lucru care are logică, de altfel, pentru că în momentul în care avem o bună stare de spirit, suntem mai calmi, mai creativi (ceea ce înseamnă că găsim mai ușor soluții la probleme), suntem mai productivi.
Shawn Achor studiază acest subiect de vreo 20 de ani și recomand cu mare drag una din cărțile pe care le-a scris pe acest subiect - Avantajul fericirii(o puteți găsi aici).

Cred că fiecare dintre noi a auzit despre oameni așa-ziși ”de succes”, care sunt fie în pragul depresiei, fie sunt depresivi deja. Iar eu nu mă pot abține să mă întreb retoric bineînțeles: ”Ce fel de succes e acela?!...”

Succesul nu este universal. Nu e rețeta care ți se servește la TV! Nu este grămada de bani pe care aspiri să stai! Nu este job-ul ideal pe care și-l doresc părinții pentru copii! Nu este nici 10 pe linie la toate materiile, de-i ducem pe copii la epuizare, la disperare și, eventual, la depresie!  Succesul e croit pe măsura fiecăruia în parte! Ceea ce înseamnă că fiecare trebuie să și-l găsească pe al său.


Peste vreo 20 de ani, 50% din job-urile care se vor crea, nici măcar nu există în prezent (și habar n-avem care sunt acelea), iar noi le facem copiilor capul pătrat cu o metodă de învățare și un sistem de învățământ DEPĂȘIT, care era potrivit acum 100-200 ani când a fost înființat?!...

Mențiune:
* Felicitarea a fost făcută de Theona din proprie inițiativă, nu i-am spus eu!!!


Comentarii

Dă share mai departe

Cititorii au apreciat...

Nu te părăsi pe tine!

”Semnalele iubirii de sine ni se citesc în microexpresiile pe care le afișăm inconștient pe față. (De multe ori, cel din fața noastră reacționează la aceste microexpresii și este o oglindă pentru nivelul de iubire pe care îl avem față de noi înșine și față de lume). Însă cel mai bun cântar al iubirii de sine nu este dat de microexpresii, ci există atunci când TU TE IUBEȘTI chiar dacă NU PRIMEȘTI NIMIC DIN EXTERIOR : ceilalți nu te iubesc/ nu te ascultă/ nu te respectă/ nu te susțin/ nu sunt generoși cu tine. Este foarte important ca tu să nu te superi pe ei și nici pe tine.  Ei atâta pot și ei atât înțeleg. Iar tu poți să nu te părăsești pe tine.” ~ Robert George Buliga ~

Elena's Bookclub - ”De vorbă cu Ana Aslan”

Recomandarea de carte din această lună este ” De vorbă cu Ana Aslan ” interviu consemnat de Valentin Lipatti.  Această cărticică se găsește destul de greu în librării, dar atunci când o găsiți cu siguranță merită să o achiziționați, pentru că paginile ei ascund nu numai o româncă de talie mondială, o personalitate de top a lumii medicale internaționale, ci și multă înțelepciune, principii sănătoase de viață, precum credința, frumosul, integritatea, educația. Principii pe care le regăsim din ce în ce mai rar în ziua de azi, dar pe care dacă le-am alege în continuare să ne ghideze, ne-ar ajuta să ducem o viață plină de sens și de frumos. Interviul din această carte este structurat în trei părți, acesta fiind numărul întrevederilor dintre Valentin Lipatti și Ana Aslan, întrevederi care au avut loc în prima jumătate a anilor ’80 și s-au desfășurat la Institutul de Geriatrie și Gerontologie din București, precum și la locuința Anei Aslan, din Capitală. Deși prima parte este puțin mai tehnic

Elena's Bookclub - ”Despre omul frumos”

  Recomandarea de carte din această lună este ” Despre omul frumos ” de Dan Puric , o carte specială, care te provoacă la reflecție. ” Despre omul frumos ” este o colecție de povești, amintiri și interviuri cu și despre frumusețea interioară omului și a neamului românesc. Autorul ne atrage atenția că ” Lucrul cel mai important, în epoca pe care o trăim, este să avem capacitatea să recunoaștem Omul Frumos ”; mai ales acum când ” Omul Frumos nu mai este la modă. La modă este omul util, la modă este omul eficient. ” El ne îndrumă să descoperim sau să redescoperim trăsăturile omului frumos, prezentate cu măiestrie în cele 16 povestiri din această carte, în care adună subtile nuanțe ale frumosului și ne invită să le explorăm.  De asemenea, Dan Puric ne demonstrează că omul frumos poate fi găsit oriunde, în orice mediu. Este inutil să subliniem faptul că fiecare individ posedă un element care îi conferă frumusețe. Întrebarea este, alegem să cultivăm aspectele urâte sau frumoase din noi? Citi