Treceți la conținutul principal

Ce să gândim sau cum să gândim?


Pentru că articolul precedent despre școală (pe care îl poți găsi aici) risca să se lungească prea mult am preferat să detaliez unele aspecte în acest articol. Pentru că noi suntem foarte recunoscătoare pentru dascălii pe care Dumnezeu ni i-a scos în cale (sper din tot sufletul că vom da peste astfel de oameni și în viitor).

La grădiniță am avut noroc de o educatoare minunată, Dna. Lăcrămioara Hondrilă; când am intrat la școală, am dat peste un învățător tare fain, Dl. Liviu Roman, oameni frumoși care nu ”taie aripi”, ci, din contră, inspiră și insuflă încredere, ceea ce este un lucru extraordinar într-o lume în care prea mulți oameni sunt obișnuiți să critice și să minimizeze, iar când este vorba despre cei mici, acest lucru este cu atât mai grav și cu repercursiuni pe întreaga viață (deși nimeni nu-și bate capul să privească lucrurile așa în profunzime).
Toate meseriile sunt importante, precum fiecare om, fiecare dintre noi este  important și fiecare își are locul său sub soare (deși ni se inoculează contrariul). Vreau să cred că într-un viitor nu prea îndepărtat se va recunoaște la scară largă faptul că ne este mai bine și mai de folos să cooperăm/ să colaborăm decât să concurăm, pentru că atunci când ne ajutăm unii pe alții creștem toți, prosperăm toți, ne este la toți mai bine. (Parabola lingurilor lungi ilustrează perfect acest aspect. Dacă nu ai auzit de ea, o poți citi aici.) După cum spuneam, fiecare meserie este importantă, însă cele care implică lucrul cu oamenii (mari sau mici), cum ar fi cele de profesor (învățător, educator etc), doctor și preot sunt mai mult decât simple meserii, trebuie să ai un dar anume (un har) să poți profesa în aceste meserii, pentru că altfel în loc de doctor ne trezim că avem de-a face cu un măcelar, în loc de profesor, cu un cioplitor de suflete care ”taie aripi” în stânga și-n dreapta, în loc de preot, cu un semănător de zânzanie și confuzie.

Doamna Lăcrămioara este poate cea mai bândă persoană care ne-a fost dat s-o întâlnim. Theona zicea despre ea că este ”singura Doamnă care zâmbește”, iar de faptul că era singura Doamnă care nu țipa la copii m-am convins și singură în zilele când trebuia să o iau pe Theona mai devreme de la grădiniță și așteptam vreo 5-10 minute pe lângă ușă înainte să intru în clasă. Este un om pe care-l găsești mereu în mijlocul copiilor, care-i ascultă, care-i înțelege și care are o răbdare cum rar mi-a fost dat să întâlnesc. Iar la vârsta lor (de 3-4-5 ani), când practic nu prea ai cu cine să te înțelegi (mămicile știu despre ce vorbesc), este un lucru de-a dreptul remarcabil. Majoritatea avem acasa 1-2 (pe mămicile cu mai mult de 3 copii, eu le consider mame eroine, la modul cel mai serios cu putință) și avem momente când ne este greu, darămite să te ocupi de 20-30 de copii odată (și preșcolari). Eu una nu pot să-mi imaginez cum poate să-și păstreze calmul și răbdarea atâtea ore, atâtea zile... (Pentru asta, cum spuneam, trebuie să ai har de la Dumnezeu, pentru că altfel nu prea ai ce căuta acolo.)

La școală, iarăși, dacă Domnul lor nu ar fi fost deschis și iubitor de copii, Theonei nu i-ar fi fost așa dragă școala și, cu siguranță, ar fi fost mult mai stresată. Eu, pe de altă parte, sunt recunoscătoare pentru faptul că în alte condiții, dacă Theona ar fi dat peste o învățătoare ”obișnuită”, cum este puțin mai energică și nu stă locului, riscam să fie etichetată drept ADHD-istă = copil problemă și de-aici o întreagă înșiruire de ”povești nemuritoare” care ar fi urmat (pentru că eu nu aș fi stat cu mâinile în sân). Pentru că este întotdeauna mult mai simplu să punem etichete, în loc să ne informăm și să găsim soluții.
La una dintre ședințe, Domnul lor ne-a povestit ce fel lucra cu ei la clasa pregătitoarei: 15-20 minute făceau ce aveau de făcut, 5 minute se jucau... 15-20 min lucrau, 5 minute joacă... și tot așa. Nu-mi venea să cred.... Mai ales că auzisem și alte variante: de exemplu intră părintele într-o sală de clasă să întrebe ceva și când intră, uimire maximă,... copiii în bănci nemișcați nu făceau NIMIC... învățătoarea la catedră își vedea de ale ei... Când a întrebat ce se întamplă, doamna respectivă i-a explicat că așa se obișnuiesc copiii să stea liniștiți în banca timp de 40 de minute. Când am auzit despre această întâmplare mi s-a părut de-a dreptul suprarealistă, serios dacă nu mi-a fost ciudă că nu am intrat eu în clasa respectivă, căci aș fi întrebat-o pe Doamna dacă ea poate sta nemișcată, fără să facă nimic 40 de minute?!?!... Iar ea e adult și, în principiu, ar trebui să aibă mai multă răbdare. Dar să-i ceri unui copil de 6-7 ani să stea nemișcat 40 de minute este de-a dreptul absurd!!! Și este revoltător faptul că există astfel de cadre didactice!!!

Cu temele alte povești de-a dreptul SF... Copii încă din clasa pregătitoare nu-și văd capul de teme! Are copilu’ o săptămână de vacanță, aceasta vine la pachet cu cel puțin 19 fișe de lucru!!!  Situație concretă, acestea sunt povești adevărate (auzite de mine de la mămici în cauză). Așa cum am stat de vorbă și cu mămici foarte încântate că al lor copil face exerciții din Gazeta matematică încă din clasa I și să vezi ce deștept o să fie, în clasa a V-a sigur intră la L.V.A. ... (Situațiile astea mă întristează și mă amuză deopotrivă: mă întristez pentru copilului chinuit – de cele mai multe ori degeaba – și mă amuză grandomania și naivitatea părinților.)
Oameni buni, vreți să devină copiii Einstein, chiar așa din prima?!... Din clasa  0?!?!... Lăsați copiii să respire!... Este vreunul dintre voi GENIU?!.... Deși sunt SIGURĂ că cineva care se apropie măcar de acest nivel nu va avea niciodată pretenții absurde de acest gen!

Un citat care mie îmi place foarte mult sună cam așa:
”Nu vei fi criticat niciodată de cineva care face mai mult decât tine.
Vei fi criticat întotdeauna de cineva care face mai puțin!”

Garantat așa este, pentru că cel care face mai mult știe ce implică aceasta. Este conștient de munca și de efortul necesare și nu are impresia că lucrurile se întâmplă bătând din palme/ peste noapte; în timp ce cârcotașii (de care e plină lumea) găsesc mereu nod în papură (căci asta poate face oricine).

De exemplu, îmi povestea la un moment dat o profesoară de engleză că un părinte era foarte nemulțumit de progresele pe care le făcuse fiul său la curs (1 oră/ săptămână) după un an de studiu. Și-i povestea el, cum că au fost în Anglia și copilul nu a reușit să vorbească engleză... Au fost în Franța și copilul nu a vorbit nici franceză (făcea și cursuri de franceză), dar și-a luat ”papara” pentru asta.
Pot să vă garantez că părintele respectiv nu vorbea nici una dintre aceste limbi, pentru că altfel și-ar fi dat seama că este imposibil pentru un copil de 7 ani, care face cursuri la clasă doar o oră pe săptămână, să ajungă să se converseze în limba respectivă numai după un an de zile (ar fi știut ce efort implică), pe lângă faptul că ar fi putu să-și ajute copilul să învețe mai mult!
E ușor să ai pretenții, când nu ai habar despre ce este vorba. Iar când ai habar, dar n-ai înțelepciune, este și mai grav.

Revenind la școala noastră, foarte puțini sunt cei care știu că, de fapt, există 4 moduri de învățare: vizual, auditiv, kinestezic și senzitiv.
Sistemul de învățământ actual (de la noi) îi favorizează pe cei auditivi și vizuali, pe cei kinestezici îi consideră copii problemă, iar cei senzitivi sunt pe dinafară total (pentru mai multe detalii despre acest subiect, recomand ”Copilul tău este un geniu” de Florian Colceag și Florin Alexandru). Noi nu suntem toți la fel și, printre altele, și modul de învățare al fiecăruia dintre noi este diferit. Atunci de ce am încerca să-i băgăm pe toți copiii în aceeași oală, considerând că toți ar trebui să fie la fel?!... Încercăm să-i facem pe ai noștri copii un fel de copii xerox ai unui model ideal, care de fapt nu există.

Școala ar trebui să-i învețe pe copii cum să gândească, nu ce să gândească.
Dar mai nou, și știrile la TV ne spun ce să credem, în loc să ne prezinte scurt și la obiect știrea/ evenimentul respectiv și să ne lase pe noi să tragem concluziile...

Iarăși m-am lungit prea mult, concluzia însă este aceasta:
Dacă ar exista mai mulți astfel de dascali (cum am întâlnit noi), cu siguranță, învățământul românesc ar arăta cu totul altfel, iar copiii noștri ar merge de drag la școală!

Eu însă sunt recunoscător pentru fiecare om care se apleacă cu grijă și răbdare asupra lor (pentru că mai sunt și alții... deși în număr mic, mai sunt) și le deschide ”aripi” și orizonturi.

Voi încheia cu un citat foarte frumos al lui Mihai Șora:
”Lucrul cel mai de preț pe care un învățăcel îl primește de la un mai-știutor nu este „știința“ acestuia, după cum nu este nici „lista“ de cărți pe care ar trebui să le citească ori să le cunoască pe dinafară; nu este un set de reguli, precepte, norme de repetat și respectat. Nimic din toate acestea nu are o mai mare cuprindere decât chiar drumul pe care cei doi – învățăcel și maestru – îl fac împreună. Ei se sprijină și se conduc unul pe altul, iar timpul pe care îl petrec laolaltă este luminat, din bun început, de vibrația fiecăruia; ei se mișcă în același plan, nu pe niveluri diferite, sunt pe aceeași cărare, pe aceeași orbită. Cuvântul-cheie al legăturii dintre cei doi este cuvântul „însoțire“: fiecare îl însoțește pe celălalt.”


Sursă: [photo]

Comentarii

Dă share mai departe

Cititorii au apreciat...

Nu te părăsi pe tine!

”Semnalele iubirii de sine ni se citesc în microexpresiile pe care le afișăm inconștient pe față. (De multe ori, cel din fața noastră reacționează la aceste microexpresii și este o oglindă pentru nivelul de iubire pe care îl avem față de noi înșine și față de lume). Însă cel mai bun cântar al iubirii de sine nu este dat de microexpresii, ci există atunci când TU TE IUBEȘTI chiar dacă NU PRIMEȘTI NIMIC DIN EXTERIOR : ceilalți nu te iubesc/ nu te ascultă/ nu te respectă/ nu te susțin/ nu sunt generoși cu tine. Este foarte important ca tu să nu te superi pe ei și nici pe tine.  Ei atâta pot și ei atât înțeleg. Iar tu poți să nu te părăsești pe tine.” ~ Robert George Buliga ~

Elena's Bookclub - ”De vorbă cu Ana Aslan”

Recomandarea de carte din această lună este ” De vorbă cu Ana Aslan ” interviu consemnat de Valentin Lipatti.  Această cărticică se găsește destul de greu în librării, dar atunci când o găsiți cu siguranță merită să o achiziționați, pentru că paginile ei ascund nu numai o româncă de talie mondială, o personalitate de top a lumii medicale internaționale, ci și multă înțelepciune, principii sănătoase de viață, precum credința, frumosul, integritatea, educația. Principii pe care le regăsim din ce în ce mai rar în ziua de azi, dar pe care dacă le-am alege în continuare să ne ghideze, ne-ar ajuta să ducem o viață plină de sens și de frumos. Interviul din această carte este structurat în trei părți, acesta fiind numărul întrevederilor dintre Valentin Lipatti și Ana Aslan, întrevederi care au avut loc în prima jumătate a anilor ’80 și s-au desfășurat la Institutul de Geriatrie și Gerontologie din București, precum și la locuința Anei Aslan, din Capitală. Deși prima parte este puțin mai tehnic

Elena's Bookclub - ”Despre omul frumos”

  Recomandarea de carte din această lună este ” Despre omul frumos ” de Dan Puric , o carte specială, care te provoacă la reflecție. ” Despre omul frumos ” este o colecție de povești, amintiri și interviuri cu și despre frumusețea interioară omului și a neamului românesc. Autorul ne atrage atenția că ” Lucrul cel mai important, în epoca pe care o trăim, este să avem capacitatea să recunoaștem Omul Frumos ”; mai ales acum când ” Omul Frumos nu mai este la modă. La modă este omul util, la modă este omul eficient. ” El ne îndrumă să descoperim sau să redescoperim trăsăturile omului frumos, prezentate cu măiestrie în cele 16 povestiri din această carte, în care adună subtile nuanțe ale frumosului și ne invită să le explorăm.  De asemenea, Dan Puric ne demonstrează că omul frumos poate fi găsit oriunde, în orice mediu. Este inutil să subliniem faptul că fiecare individ posedă un element care îi conferă frumusețe. Întrebarea este, alegem să cultivăm aspectele urâte sau frumoase din noi? Citi