Treceți la conținutul principal

Cel mai fericit copil...

La serbarea de sfârșit de an, printre altele, Domnul Învățător a spus despre Theona că este cel mai fericit copil din toate generațiile de elevi pe care le-a  avut.
Întrebare:
”Theona este genul de om care îți spune cu zâmbetul pe buze că ți-a băgat mașinan-n stâlp... Cum ați reușit, doamnă, să creșteți un copil așa optimist?”

Răspunsul îl dau acum, în scris, pentru că este prea lung și prea complicat să o fi făcut la momentul respectiv:
În primul rând este o chestiune de priorități. Și în același timp este o chestiune de a-ți asuma responsabilitatea, de a ”vindeca” și schimba lucruri care nu funcționează la tine/ în tine ca părinte. Pentru că atunci când facem acest lucru, îi ”eliberăm” în mod automat și pe copiii noștri de ”poveri” care nu sunt ale lor de cărat, precum și de ”programe” defectuoase, care nu le sunt de nici un folos (care pot fi credințe limitative, superstiții vechi de când lumea sau prejudecăți).

Dacă e să mergem și mai departe pe firul povestirii, pentru că fiecare dintre noi este de fapt o poveste – o poveste care la început i-a fost spusă de către cei din jurul său – părinți, bunici (în principiu persoanele care i-au fost cel mai aproape în primii ani de viață au cea mai mare influență asupra copilului, că doar nu degeaba se spune ”cei 7 ani de-acasă”), la care poveste - de-a lungul vieții - mai adăugăm și noi poveștile noastre, de cele mai multe ori prin filtrele și lentilele celor din jurul nostru (de prea multe ori chiar).
După cum spuneam, dacă mergem la începuturi pe firul povestirii, vedem că în afară de timpul petrecut împreună, de atenția acordată și de educația primită, foarte importantă este atmosfera din casă, relația dintre părinți, mediul în care copilul crește și se dezvoltă (nicăieri nu este roz și inevitabil mai apar și divergențe sau conflicte, imporant este ca aceasta să nu devină o obișnuință). Și pentru ca lucrurile să fie puțin și mai complicate – foarte important în gradul de armonie al unui copil sunt aspecte care s-au petrecut chiar înainte ca acesta să fi venit pe lume; aspecte cum ar fi: dacă acel copil a fost dorit sau nu, dacă mama pe timpul sarcinii a fost stresată sau împăcată (unele mămici sunt de-a dreptul terifiate de simplul gând că vine bebe, ce vor face, cum se vor descurca, vor face față, altele sunt îngrijorate de un milion de detalii și informații, care nu de puține ori sunt contradictorii, situații în care efectele asupra copilului cu siguranță numai benefice nu pot fi). Cu siguranță însă, lucrurile stau cu totul altfel în momentul în care considerăm că bebe este un dar de la Dumnezeu (nu doar o grijă și o responsabilitate în plus) și ne rugăm pentru el în mod constant.
(Mai multe despre acest subiect puteți afla în cartea ”Cele nouă trepte” scrisă de Daniel Meurois și Anne Givaudan, pe care o găsiți aici.)

Sinceră să fiu nu știu care din toate acestea a contat cel mai mult la fericirea fetiței mele, însă un lucru este cert: mi-am dorit-o foarte mult, l-am rugat pe Doamne-Doamne mult de tot ca ea să fie sănătoasă (exact așa... Doamne, poate să fie proastă, poate să fie urâtă, dar fă să fie sănătoasă! – Iar Dumnezeu probabil s-a amuzat de rugămintea mea și i le-a dat pe toate).
Considerând-o un dar de la Dumnezeu, am avut convingerea și credința că totul va fi bine (căci probleme de sănătate fiecare are și nimeni nu duce o viață roz-bonbon). După ce ”a venit” am renunțat de tot la televizor. Da, un an și jumătate nu m-am uitat deloc la televizor pentru a nu o expune pe ea, nu i-am dat să mănânce prostii (dulciuri mai ales), iar suc acidulat nu bea nici la ora asta (pentru că până la 2 ani nu i-am dat deloc, iar când am făcut-o, pur și simplu nu i-a plăcut gustul, și nu a băut și nu bea nici în ziua de azi). I-am acordat foarte mult timp. I-am citit și i-am cântat de când era încă în burtă...

După cum spuneam, este o chestiune de priorități. Pentru mine ea este cea mai importantă! Iar cel mai important lucru pentru mine este ca ea să fie bine.

Mă întreba chiar zilele trecute:
- Mami, tu crezi că eu sunt cel mai fericit copil din lume?
Nici nu prea am știut ce să-i răspund, mi se pare o întrebare destul de neobișnuită pentru un copil:
- Îmi doresc... Sper..., i-am spus
La care Theona răspunde singură:
- Eu nu cred că sunt cel mai fericit copil din lume. Dar cred că sunt printre ei...

Pentru mine este de ajuns. Astfel de momente îmi umplu inima de recunoștință. Efectiv, dă inima pe dinafară... Și mulțumesc în fiecare zi, și de mai multe ori pe zi, că am un copil așa minunat.

Da, e mult de lucru – în primul rând cu tine însuți –, dar se merită. În loc să te superi când îți vezi copilul de 2- 3 ani că se încruntă la tine sau că folosește nu știu ce ton, gândește-te, analizează puțin: la care dintre voi a văzut asta? Dacă e la voi, schimbați. Dacă e la cineva din afară, îi explicați că voi nu faceți așa/ nu vă comportați așa. Copiii înțeleg mult mai mult decât le dăm noi credit, chiar dacă nu la nivel logic (lucru care se întâmplă abia pe la 8-9 ani). Iar chestia cu ”eu sunt mai mare și am voie, iar tu nu” nu ține; copiii învață din ce văd, nu din lecțiile de morală pe care le ținem.

Eu am încercat și încerc să fiu un model pentru ea (cu siguranță nu-mi iese întotdeauna), încă nu am ajuns acolo unde îmi doresc, dar măcar mă strădui.

Comentarii

Dă share mai departe

Cititorii au apreciat...

Elena's Bookclub - ”Despre omul frumos”

  Recomandarea de carte din această lună este ” Despre omul frumos ” de Dan Puric , o carte specială, care te provoacă la reflecție. ” Despre omul frumos ” este o colecție de povești, amintiri și interviuri cu și despre frumusețea interioară omului și a neamului românesc. Autorul ne atrage atenția că ” Lucrul cel mai important, în epoca pe care o trăim, este să avem capacitatea să recunoaștem Omul Frumos ”; mai ales acum când ” Omul Frumos nu mai este la modă. La modă este omul util, la modă este omul eficient. ” El ne îndrumă să descoperim sau să redescoperim trăsăturile omului frumos, prezentate cu măiestrie în cele 16 povestiri din această carte, în care adună subtile nuanțe ale frumosului și ne invită să le explorăm.  De asemenea, Dan Puric ne demonstrează că omul frumos poate fi găsit oriunde, în orice mediu. Este inutil să subliniem faptul că fiecare individ posedă un element care îi conferă frumusețe. Întrebarea este, alegem să cultivăm aspectele urâte sau frumoase din noi? Citi

A nu alege este tot o alegere

Recent am dat peste un citat al lui Carl Jung: ”În prezent educăm oamenii numai până în punctul unde își pot câștiga existența și se pot căsători, iar apoi educația se oprește cu desăvârșire, ca și cum o ținută mentală completă a fost obținută. Soluția la toate celelalte problemele complicate ale vieții sunt lăsate la discreția și ignoranța fiecărui individ. Nenumărate căsătorii nefericite și nechibzuite, nenumărate dezamăgiri profesionale se datorează, pur și simplu, lipsei de educație a adultului. Mulți oameni (bărbați și femei) își petrec astfel întreaga viață într-o completă ignoranță cu privire la cele mai importante lucruri... Adultul poate fi educat și poate răspunde într-un mod favorabil la educația individuală...” Întrebarea mea este: ”Și cine îi oprește?!...” Este vorba de alegerea fiecăruia. Fiecare este responsabil pentru bunăstarea sa, însă mulți rezumă aceasta la bani. Și confort (care nu este nici măcar confort, ci o rutină care dă un sentiment de siguranță,

Provocare pentru 7 zile: vorbeşte-i de bine pe cei din jur

Să vezi partea colorată a lucrurilor când toţi se încăpăţânează să-ţi arate nuanţele cenuşii nu e tocmai uşor. Mai ales când vine vorba de oameni, defectele sunt tolerate cu greu în lumea de astăzi, atât de competitivă, cu nuanţe uşor egoiste şi perfecţioniste. Dar hai să privim dincolo de partea mai puţin fermecătoare a oamenilor de lângă noi! Cum ar fi dacă pentru câteva zile am uita de “latura întunecată” şi am gândi doar de bine despre cei pe care îi întâlnim? Pentru o săptămână, uită de criticile deseori gratuite aduse celor din jur şi înlocuieşte-le cu vorbe de încurajare şi zâmbete. Pe scurt, te provoc ca timp de 7 zile să-i vorbeşti pe ceilalţi doar de bine. Dacă ţi se pare prea greu să găseşti ceva bun la anumite persoane, măcar evită să le vorbeşti de rău şi să atragi atenţia asupra punctelor lor slabe. E clar că nu toată lumea poate să iubească pe toată lumea, iar conflictele şi diferendele sunt, până la urmă, inevitabile. Însă asta nu înseamnă că trebuie să jude