Treceți la conținutul principal

Ascultă, zâmbește, fii de acord...

Felicitare făcută de Theona pentru Domnul Învățător*

Ieri a fost premierea la școală. În ciuda faptului că atmosfera a fost cam încordată din cauza părinților nemulțumiți (fie din cauză că nu le dă Domnu’ învățător mai multe teme la copii, fie din cauză că nu se fac serbări – în care să streseze copii vreo oră-două, de dragul părinților -, fie pentru că nu face nu știu câte activități și ieșiri cu copiii – în ciuda faptului că anul trecut a încercat să facă diverse lucruri, dar s-a lovit în mare parte de indiferența părinților). A fost frumos. Dar cel mai mult mi-a plăcut descrierea pe care i-a făcut-o Theonei (a făcut o mică descriere fiecărui copil care a primit diplomă).

Despre Theona a spus că este ”artista clasei”, că este ”cel mai fericit copil pe care l-a avut în toate generațiile de elevi”, că este săritoare să-și ajute colegii (de multe ori chiar înainte de a termina ce are ea de făcut – ceea ce nu e ok, din punctul meu de vedere), că este un copil creativ și plin de energie.
Pe diplomă calificativul a fost ”Rezultate excelente la învățătură” (la care mă așteptam de altfel), dar care nu valorează nici măcar jumătate din cât valorează faptul că este fericită!!!

Dedicația pe care i-a scris-o pe una dintre cărțile oferite este:
”Theona...
Ascultă, zâmbește, fii de acrod,
dar fă oricum ce voiai să faci de la bun început.
Vacanță plăcută!”

Iar asta ilustrează perfect de ce-mi place mie de Domnu’: pentru că îi pregătește pentru viață, pentru că îi învață din ceea ce este el (nu numai din cărți), pentru că îi inspiră și le insuflă valori, pentru că îi învață să le placă școala și învățătura prin povești și/ sau exemple haioase (Theona nu este singurul elev din clasă care de-abia așteaptă să meargă la școală și chiar mă întreabă dacă mai durează mult vacanța), pentru că încearcă să-i înțeleagă și să le descopere talentele, pentru că nu-i împovărează cu teme (mai ales că oricum există studii care demonstrează faptul că aportul temelor în procesul de învățare este de 10%-15%, ceea ce reprezintă un stres absolut inutil din punctul meu de vedere)  și nu-i stresează degeaba, ceea ce nouă, personal, ne oferă posibilitatea de a face o mulțime de activități extrașcolare, la care Theona merge cu mare drag! Și care, din punctul meu de vedere, contează la fel de mult (dacă nu cumva chiar mai mult) decât școala în dezvoltarea ei.

De exemplu, anul acesta Theona a mers la cursuri de pictură, grafică, șah, franceză, canto, orgă, din când în când am mai fost și la ateliere de creativitate, iar de curând merge la tenis de câmp. NICI UNA din aceste activități nu a făcut-o din obligație, ci din contră dacă ar fi fost după ea ar mai fi făcut și altele. – Dacă ar fi fost încărcată cu o mulțime de teme și n-ar mai fi avut timp nici să respire, cu siguranță nu ar mai fi avut chef de făcut nimic altceva.

Pentru că Domnu' nu-i împovărează cu teme, Theona are timp să se joace (și afară și în casă), să deseneze, să picteze, să citească și să facă orice altceva îi mai trece prin cap. (Pentru cei care se întreabă când are timp să facă toate astea, răspunsul este simplu: pentru că la TV dă drumul la ora 18:00, pe telefon stă foarte puțin, iar pe calculator deocamdată nu are ce căuta.)
În concluzie: are timp de toate!
Pentru că viața unui copil nu ar trebui să graviteze numai în jurul școlii, așa cum viața unui adult nu ar trebui să graviteze numai în jurul job-ului, cu care mulți aproape că se confundă.


Poate o să par o ciudată, dar eu prefer ca al meu copil să fie fericit și să se descopere pe sine, să descopere ce-i place si ce nu-i place, să aibă timp să se joace (cu tristețe am aflat acum vreo 3 ani că există copii care NU ȘTIU SĂ SE JOACE și, din păcate, multă lume nu conștientizează faptul că foarte multe lucruri copiii le învață prin joc, că au nevoie să descopere, să încerce, să-și consume energia, să-și ”aerisească” creierul; că viața unui copil nu se rezumă numai la Română și Matematică!!)

Pentru mine este mult mai important să știe ce vrea să facă în viață (încercând lucruri – DIVERSE – are posibilitatea să-și și dea seama), iar eu am toată încrederea că ea va afla acest lucru înainte să termine școala! (Sunt mulți adulți care nu știu ce vor să facă în viață nici la 40 de ani.) Aspect mult mai important decât să aibă 10 pe linie! Lucru care din păcate nu se învață în școală! Cum nu se învață nici inteligență emoțională, nici educație financiară sau dezvoltare personală!! Și mă întreb: până la urmă ce se învață la școală?!?!... Și, mai ales, de ce-i stresăm atâta pe copiii noștri?!...


Și, apropo... s-a descoperit că oamenii fericiți au mai mult succes și nu invers, lucru care are logică, de altfel, pentru că în momentul în care avem o bună stare de spirit, suntem mai calmi, mai creativi (ceea ce înseamnă că găsim mai ușor soluții la probleme), suntem mai productivi.
Shawn Achor studiază acest subiect de vreo 20 de ani și recomand cu mare drag una din cărțile pe care le-a scris pe acest subiect - Avantajul fericirii(o puteți găsi aici).

Cred că fiecare dintre noi a auzit despre oameni așa-ziși ”de succes”, care sunt fie în pragul depresiei, fie sunt depresivi deja. Iar eu nu mă pot abține să mă întreb retoric bineînțeles: ”Ce fel de succes e acela?!...”

Succesul nu este universal. Nu e rețeta care ți se servește la TV! Nu este grămada de bani pe care aspiri să stai! Nu este job-ul ideal pe care și-l doresc părinții pentru copii! Nu este nici 10 pe linie la toate materiile, de-i ducem pe copii la epuizare, la disperare și, eventual, la depresie!  Succesul e croit pe măsura fiecăruia în parte! Ceea ce înseamnă că fiecare trebuie să și-l găsească pe al său.


Peste vreo 20 de ani, 50% din job-urile care se vor crea, nici măcar nu există în prezent (și habar n-avem care sunt acelea), iar noi le facem copiilor capul pătrat cu o metodă de învățare și un sistem de învățământ DEPĂȘIT, care era potrivit acum 100-200 ani când a fost înființat?!...

Mențiune:
* Felicitarea a fost făcută de Theona din proprie inițiativă, nu i-am spus eu!!!


Comentarii

Dă share mai departe

Cititorii au apreciat...

O rețetă a fericirii

 Mama mea avea multe probleme. Nu dormea și se simțea epuizată. Era irascibilă, cicălitoare, morocănoasă. Mereu era bolnavă. Până într-o zi, când, așa, dintr-o dată, s-a schimbat. Situația era cea dintotdeauna, însă ea era diferită. Într-o zi, când tata îi zice: - Iubito, merg la o bere cu băieții. Am obosit. De trei luni caut de lucru și nu găsesc nimic. Mama îi răspunde: - Foarte bine!  Apoi, când fratele meu îi aduce la cunoștință: - Mama, la Universitate, merg prost la toate materiile. Mama îi zice: - Foarte bine! Recuperezi tu! Dacă nu, repeți semestrul, dar taxa ți-o plătești singur.  Sora mea, la rândul ei: - Mama, am lovit mașina.  Mama: - Foarte bine, fată mea! Du-o la service. Gândește-te cum plătești și, între timp, circulă cu autobuzul sau cu metroul.  Următoarea a fost nora: - Vin să stau la voi câteva luni.  Răspunsul mamei:  - Foarte bine! Fă-te comodă pe canapeaua din salon și caută-ți niște asternuturi în sifonier.  Văzând astfel ...

Success and failure don't happen overnight

Succesul și eșecul nu sunt lucruri care se întâmplă peste noapte, ci rezidă în toate micile decizii pe care le luăm și care ne determină să eșuăm sau să reușim. (Tony Robbins)

Ascultarea activă

Ascultarea activă îl ajută pe copil să se teamă mai puțin de sentimentele negative și facilitează rezolvarea problemelor de către copil, datorită faptului că se simte apreciat și respectat, ceea ce duce la un sentiment de afecțiune mai profund între părinte și copil. 1. Trebuie să vrei să auzi ce are de spus copilul. Asta înseamnă să-l asculți pe îndelete. Dacă nu ai timp, nu trebuie decât să spui adevărul. 2. Trebuie să vrei cu adevărat să-l ajuți la o anumită problemă , pe care o are în acel moment. Dacă nu vrei, așteaptă până vrei. 3. Trebuie să fii cu adevărat în stare să-i accepți sentimentele, oricare ar fi acestea și oricât de diferite de ale tale sau de sentimentele pe care crezi că ”ar trebui” să le aibă un copil. Această atitudine are nevoie de timp să se dezvolte. 4. Trebuie să ai deplină încredere în capacitatea copilului de a se descurca din punct de vedere afectiv, de a-și rezolva acest gen de dificultăți. Vei dobândi această încredere urmărindu-ți...