Treceți la conținutul principal

Tu ai persoane toxice în viața ta?


 - Mami, tu nu ești o persoană toxică, îmi spune fetița mea ieri. Moment în care probabil mi-am dat ochii peste cap, pentru că era o concluzie total neașteptată la discuția pe care tocmai o avusesem împreună. 

Dacă și la copiii de 12 ani a ajuns acest subiect, atunci e clar. Nu mai departe de săptămâna trecută aveam o discuție cu o prietenă despre faptul că acum toată lumea vorbește despre traume (vezi articolul aici), iar ea îmi spunea amuzată că tocmai s-a terminat moda ”copilului interior”, iar acum sunt la modă ”traumele”. Iar când am mai auzit-o și pe fiică-mea cu ”persoanele toxice”, mi-am zis că e clară treaba, cum eu nu vorbesc niciodată despre ”persoane toxice”, mi-am dat seama că sigur este vreun nou trend.


De ce nu vorbesc despre peroane toxice?

1. Pentru că nu-mi place cuvântul ”toxic” (și mai sunt vreo câteva, iar cuvintele care nu-mi plac, nu le folosesc).

2. Pentru că nu-mi place să mă concentrez pe lucruri care nu mă ajută (probabil știi și tu că pe ceea ce-ți pui atenția se amplifică).

3. Pentru că deși există și persoane toxice, fără permisiunea mea, ele nu mă pot afecta. Poate mai există și excepții, dar exact asta sunt: excepții. În rest, în majoritatea timpului, depinde de mine. Iar în cazul tău, depinde de tine.


Ce poți face?

1. Poți să nu mai stai în preajma acestor persoane așa-zise toxice. (poate nu este întotdeauna ușor să găsești oameni faini, dar decât așa mai bine lipsă.)

2. Dacă sunt persoane din familia extinsă poți să limitezi timpul petrecut în preajma lor.

3. Poți să nu le mai dai apă la moară. Atunci când vrând-nevrând ești în preajma unei persoane care te trage în jos, evită bârfele și comparațiile (nu te ajută cu nimic să descoperi toate nodurile în papură ale cuiva) sau enumerarea tuturor nenorocirilor de la facerea lumii încoace (deși este dificil uneori, mai ales în ultima vreme când aceste subiecte abundă peste tot mai mult ca niciodată). Dacă totuși persoana insistă pe subiect, poți ori să scurtezi discuția, ori să-ți spui în gând un ”Doamne ajută!/ Doamne ajut-o!/ Doamne ajută-l!” sau mantra Ho’oponopono: ”Îmi pare rău. Te rog să mă ierți. Mulțumesc. Te iubesc.” (poți afla mai multe despre asta aici, aici și aici).


Eu nu vorbesc despre ”persoanele toxice”, nu pentru că nu ar exista, ci pentru că, în măsura posibilităților, nu le permit să mă tragă în jos. 

”Nimeni nu poate să te facă să... nimic” cum ar spune Zoltan Veres. Și iar revenim la asumarea responsabilității, pentru că atunci când ne asumăm responsabilitatea, în general căutăm și găsim soluții. Da, nu e întotdeauna ușor, dar dacă în loc să faci ceva concret, te rezumi la a pune etichete, cu ce te ajută?!... 

În ultima vreme ne afundăm în tot felul de teorii, despicăm firul în patru, devenim experți în tot felul de concepte, ne pierdem în detalii în loc să punem mâna să facem ceva concret. Iar asta e deja o altă modă: căutăm noi și noi metode și tehnici, în loc să punem în practică ceea ce știm deja (boala timpurilor noastre: consumerismul). Din păcate, ne-am îndepărtat atât de mult de noi, încât avem nevoie de tot felul de filozofii complicate, iar uneori o simplă rugăciune spusă din inimă ar putea fi tot ce avem nevoie. Căutăm mereu altceva, într-o continuă acumulare de informații și teorii și uităm că, de fapt, ”practica” e cea care contează. Pentru că nu contează ce știi, contează ce faci cu ceea ce știi, nu-i așa?!

Cred că mai important decât să etichetăm persoanele ca fiind toxice, este să vedem dacă nu cumva noi înșine suntem cea mai toxică persoană din viața noastră, pentru că de cele mai multe ori suntem cei mai mari critici ai noștri și ne punem cele mai multe piedici. Iar cum în general atragem ceea ce suntem, că doar nu degeaba se spune că cine se aseamănă se adună, cei din jurul nostru sunt de cele mai multe ori niște biete ”oglinzi” a ceea ce refuzăm să vedem în interiorul nostru. 

În ultimă instanță, cred că soluția la ”persoanele toxice” este tot iubirea de sine.


Sursă [foto]


Comentarii

Dă share mai departe

Cititorii au apreciat...

Elena's Bookclub - ”Pacea poate fi întâlnită la fiecare pas

  Recomandarea de carte din această lună este ” Pacea poate fi întâlnită la fiecare pas - Calea lucidității practicată în viața de zi cu zi” de Thich Nhat Hanh ” Pacea poate fi întâlnită la fiecare pas ” este o carte a reamintirii, spunea Arnold Kotler. Scrisă cu eleganță și claritate, ea conține comentarii și meditații, anecdote personale și povești din experiența lui Thich Nhat Hanh ca activist pentru pace, ca maestru și lider al comunității oferind o perspectivă profundă despre modul în care pacea poate fi cultivată în fiecare aspect al vieții noastre. Cartea ne învață să devenim conștienți de relațiile noastre cu ceilalți și cu lumea din jur, să apreciem frumusețea, fără a ignora totuși și părțile mai puțin frumoase. Thich Nhat Hanh oferă exerciții simple de creștere a clarității mentale și fizice prin respirație conștientă, aducând stări de pace și bucurie aici și acum. Din introducere: Thich Nhat Hanh s-a născut în centrul Vietnamului în anul 1926 şi a fost hirotonisit ca şi că

Provocare pentru 7 zile: vorbeşte-i de bine pe cei din jur

Să vezi partea colorată a lucrurilor când toţi se încăpăţânează să-ţi arate nuanţele cenuşii nu e tocmai uşor. Mai ales când vine vorba de oameni, defectele sunt tolerate cu greu în lumea de astăzi, atât de competitivă, cu nuanţe uşor egoiste şi perfecţioniste. Dar hai să privim dincolo de partea mai puţin fermecătoare a oamenilor de lângă noi! Cum ar fi dacă pentru câteva zile am uita de “latura întunecată” şi am gândi doar de bine despre cei pe care îi întâlnim? Pentru o săptămână, uită de criticile deseori gratuite aduse celor din jur şi înlocuieşte-le cu vorbe de încurajare şi zâmbete. Pe scurt, te provoc ca timp de 7 zile să-i vorbeşti pe ceilalţi doar de bine. Dacă ţi se pare prea greu să găseşti ceva bun la anumite persoane, măcar evită să le vorbeşti de rău şi să atragi atenţia asupra punctelor lor slabe. E clar că nu toată lumea poate să iubească pe toată lumea, iar conflictele şi diferendele sunt, până la urmă, inevitabile. Însă asta nu înseamnă că trebuie să jude

Tu pentru ce ești recunoscător astăzi?

Obișnuiți cu un minim de confort în viața de zi cu zi și în "fuga" fără sfârșit spre nu se știe ce, de multe ori uităm să fim recunoscători pentru ceea ce avem în viața noastră, pentru lucruri (acum devenite banale) pe care le luăm de-a gata și de care uităm complet, fără a ne trece măcar prin cap să le mai apreciem, dar care pentru bunicii noștri și poate chiar pentru părinții noștri reprezentau un lux. Probabil te întrebi: "Despre ce o fi vorba?"... Poate fi vorba despre banalul curent electric, care de mult nu mai reprezintă o noutate și cu atât mai puțin un motiv de entuziasm, dar care la apăsarea unui simplu întrerupător ne luminează casa, astfel încât să nu fim nevoiți să stăm și să citim la lumina lămpii sau lumânării (eventual deteriorându-ne vederea din cauza asta), datorită căruia putem să ne uităm la televizor (nu că ar fi cine știe ce pierdere, dacă nu am face-o), datorită căruia putem să lucrăm la calculator, putem să ne conectăm la internet cu l